Ketjut! Nuo harmaita hiuksia tuovat kaupalliset markkinat. Täällä on Starkki,  Asko, Isku, on K-rauta, on Life-luontaisketju, sen seitsemät optikkoliikkeet.
Astut sisään yhteen ja olet nähnyt kaikki muutkin samalla.
Ketjuilmeen määrää ketjumarkkinointi: kaikki pitää olla samanlaista, valikoimat samat, hinnat samat, tarjoukset samat. Mitä hyötyä siitä on kuluttajalle? Ketjumarkkinoinnin mukaan asiakkaan pitää tuntea, että ahaa - tämä on juuri se ketju.

Ei kilpailua, ei valikoimien monipuolisuutta, ei penkomisen hauskuutta, ei löytöjen riemua!
Menet Life-kauppaan, Starkkiin: ei mitään yllätyksiä eikä löytöjä. Ihan täsmälleen samaa tavaraa kuin koko Suomen samoissa ketjukaupoissa.

Minä en tykkää!  Sanovat ketjumarkkinoijat mitä tahansa.Yritän kaikin tavoin suosia pieniä yksityisiä kauppoja tuolla erikoiskaupaun puolella - mutta-mutta -kun niitä ei jurikaan ole olemassa.

Vaikka ketjuja ovatkin kaipaan tänne näitä puuttuvia: IKEA, BAUHAUS, OHLSSON, INDISKA, MIQUE, BILTEEMA, HONG KONG ...